راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

سایت پرند یکی از سایتهای مرجع در باره شاعران ایرانی است و سال به سال به گنجینه موادی که فراهم آورده یا اصولا برای این سایت تهیه و تولید شده اضافه می شود. ناشر آن یک نفر است و در معرفی سایت خود فروتنانه می نویسد: «پرند سایتی تک‌نفره است. مطالبش را هم ـ هر چه هست ـ من «راوی» می‌نویسم. قصدم اسم در کردن، یا به شهرت رسیدن و کسب اعتبار نیست. در واقع آنچه در این سایت نوشته و منتشر می‌شود همانا مطالبی‌‌ست که همه‌ی ما از موضوع آن کم‌وبیش آگاهیم و از پیشینه‌ی ماجراهای آن چیزی به‌یاد داریم.» اما این سایت ارزش افزوده اش در گردآوری بهترین مطالب در باره شاعران و نیز نویسندگان و متن های ادبی است. مطالبی که گاه اگر در یکجا جمع نشده باشد از آن بی خبر می مانیم. یادمان فروغ از کارهای سایت پرند این روزها ارزش بازخوانی دارد:

 

 ترانه‌های «فروغ»

 تا آنجا که می‌دانیم «فروغ فرخ‌زاد» فقط یک‌بار ـ از سر تفنن شاید ـ شعری را به قصد ترانه شدن سرود. ترانۀ «در خموشی‌های ساحل» که روی موسیقی «کلیف بارمن» و با صدای «محمد نوری» اجرا شد. شعری که متن آن در هیچیک از پنج مجموعه اشعار او دیده نمی‌شود.

 پس فروغ، ترانه‌سرا نبود و شاید حتا در زمان نوشتن و انتشار اشعارش فکر نمی‌کرد بعدها سروده‌هایی از او آهنگین و به شکل ترانه با صدای خوانندگان مختلف اجرا شود. [ ادامه مطلب .  . . ]


* * *

 آفتاب میشود

 نگاه کُن که غم درون دیدهام
چگونه قطره قطره آب می
شود
چگونه سا
یۀ سیاه سرکشم
اسیر دست آفتاب می
شود
نگاه
کُن
تمام هستی
‌ام خراب میشود
شرارهای مرا به کام میکشد
مرا به اوج می‌بَرد

مجموعه‌ای از ترانه‌های «آفتاب می‌شود» را بشنوید!

* * *

 عاشقانه

 ای شب از رویای تو رنگین شده
سینه از عطر تو ام سنگین شده

ای به روی چشم من گسترده خویش
شادی‌ام بخشیده از اندوه بیش

 ای تپشهای تن سوزان من
آتشی در سا
یۀ مژگان من

مجموعه‌ای از ترانه‌های «عاشقانه» را بشنوید!

* * *

 یادداشت‌های سفر به ایتالیا (شنیداری)

 از «فروغ فرخ‌زاد» به‌جز دفترهای شعری که «تولدی دیگر» شناخته‌ترین آنهاست، سفرنامه‌ای ناتمام نیز که خاطرات سفر او به ایتالیاست به‌جا مانده. سفر او با هواپیمایی باری از تهران به بیروت شروع می‌شود و بعد، پرواز به بندر بریندیزی در جنوب ایتالیا و در ادامه با قطار تا رُم.

 مجموعه‌ی شنیداری این یادداشت‌ها با بخشی برگرفته از موسیقی فیلم «پدر خوانده»، ساخته «نینو روتا»، در پانزده قسمت مستقل به منتشر شده است. [ ادامه مطلب . . . ]


* * *

 شعرهای فروغ فرخ‌زاد
 (با صدای شاعر)

 موسیقی متن:‌ مجید انتظامی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۱۳۵۶

 متن سروده‌ها، همراه با صدای شاعر.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته