راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

ده کتاب برتر در حوزه کتاب‌های آموزشی و تربیتی

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد در مراسم اختتامیه ای با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعی از مؤلفان و ناشران برگزیده در مدرسه دارالفنون معرفی شدند.

محی الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با تاکید بر اهمیت جشنواره در رشد فضای فرهنگی کشور گفت: ما امروز یک قدم جلو‌تر نسبت به سال‌های گذشته هستیم؛ در سال‌های قبل، دغدغه ما این بود که کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی را سامان دهیم و آن‌ها را برای استاندارد شدن تشویق کنیم و چنین کاری امروز اتفاق افتاده است و بازار نشر به خودی خود آثار ضعیف را پالایش می‌کند. مراقبت صنفی از هویت نشر، یک تکلیف صنفی است و از ناشران می‌خواهیم که آن‌ها هم بر تولیدات نشر نظارت داشته باشند تا افکار عمومی با دیدن آثار ضعیف، همه ناشران را تاجرمآب تلقی نکنند.

به گفته او، ناشران بخش غیردولتی برای آموزش و پرورش رقیب نیستند: آن‌ها را رفیق راه و تکمیل کننده فعالیت می‌دانیم و در جشنواره رشد سعی می‌کنیم آن‌ها را معرفی و از آثار خوب حراست کنیم و این جشنواره تکمیل کننده این ادعاست.

در عین حال مقاومت‌هایی در باره تغییرات کتابهای درسی وجود دارد. «می‌خواهیم روشی را تجربه کنیم که بر اساس آن، کتاب درسی را به زبان ساده بنویسیم؛ هرچند می‌دانیم که برخی همکاران و خانواده‌ها مخالفند و می‌گویند چگونه از کتاب داستان سوال و تست دربیاوریم؟!»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از مولفان خواست تا برنامه درسی ملی را مرجعی برای تولیدات فرهنگی قرار دهند و گفت: «مفاهیم اجتماعی و فرهنگی را به زبان داستانی بیان کردن آن چیزی است که ما از مولفان انتظار داریم.»

محمد ناصری، مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و دبیر پانزدهمین جشنواره رشد هم با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ساماندهی منابع آموزشی گفت: «راه اندازی سامانه‌ای برای ساماندهی منابع آموزشی که اکنون بیش از ۹۰۰ ناشر عضو آن هستند، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه تولیدات استاندارد، برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری با حضور ارگان‌های مرتبط و برگزاری جشنواره های کتاب رشد از جمله اقدامات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی طی سالهای اخیر در حوزه ساماندهی منابع آموزشی بوده است.»

به گفته او، درپانزدهمین دوره از جشنواره کتاب‌های آموزشی- تربیتی رشد ۲۸۰۰ کتاب از ۴۰۰ ناشر به مسابقه ارسال شده که ۱۲۷ اثر از آن میان کاندیدای نهایی شدند. «در ‌‌نهایت ۱۰ اثر برگزیده و ۳۱ اثر تقدیر می‌شود.»

ناصری به توصیه‌های داوران به مؤلفان و ناشران اشاره کرد و گفت: «داوران توصیه می‌کنند از تکرار روش‌های معمولی که سالیان سال در نشر کتاب وجود دارد، پرهیز کنند و نوآوری و خلاقیت‌هایی در تولید کتاب داشته باشند. تولیدکنندگان کتاب باید فرایند برنامه درسی را بهتر از گذشته بشناسند؛ ضمن اینکه نیازسنجی واقعی از نیازهای واقعی دانش‌آموزان صورت گیرد چراکه برخی ناشران بر اساس سلیقه مولف، کتاب تولید می‌کنند.»

مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی افزود اکثر کتاب‌ها در برخی بخش‌های موضوعی ترجمه است که باید به سمت تألیف رفت. مدیران تولید نشر لازم است بیش از پیش با رویکردهای آموزش و پرورش در حوزه نشر آشنا شوند که این موضوع از طریق کارگاه‌های آموزشی در دسترس دست اندر کاران حوزه نشر قرار می‌گیرد.

اسامی ده کتاب برگزیده به این شرح است:

۱- کتاب «سواد مالی برای نوجوانان»، راهنمای آموزش سواد مالی برای اولیا اثر محرم آقازاده از گروه داوری اقتصاد، حسابداری و بازرگانی از انتشارات مرآت.

۲- کتاب مجموعه «خدای ما چه جوریه» اثر سیدمحمد مهاجرانی از گروه داوری تعلیم و تربیت دینی از انتشارات قدیانی.

۳- کتاب «پله‌های نخستین» اثر محبوبه اسپیدکار از گروه داوری تفکر و پژوهش از انتشارات کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان.

۴- کتاب «اسکلت بخشنده» اثر محمدرضا شمس در گروه داوری داستان دوره ابتدایی از انتشارات هوپا.

۵- کتاب «لم یزرع» اثر محمدرضا بایرامی در گروه داوری داستان دوره متوسطه از انتشارات کتاب نیستان.

۶- کتاب «PROSPECT PLUS» اثر ویلیام ایوان اچ، مترجمان: مجید عسگری ازغندی، مهری قاسم‌زاده، حامد نعیمی‌نیا، ریحانه نامنی و حسین هاوشکی در گروه داوری زبان‌های خارجی از انتشارات خط سفید.

۷- کتاب «بوق سگ» اثر بیوک ملکی در گروه داوری شعر و نثر ادبی از انتشارات پیدایش.

۸- کتاب «درس‌پژوهی ایده‌ای جهانی برای بهسازی آموزش و غنی‌سازی یادگیری» اثر محمدرضا سرکار آرانی از گروه داوری علوم تربیتی از انتشارات مرآت.

۹- کتاب «تا بر دمیدن گل‌ها» اثر محمدرضا فیاض در گروه داوری موسیقی از انتشارات سوره مهر.

۱۰- کتاب «کودک و تصویر ۱» اثر جمال‌الدین اکرمی در گروه داوری گروه‌های تجسمی.

جوایز کتاب‌های بر‌تر شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و ۳۰ میلیون ریال و جایزه نقدی کتاب‌های تقدیری، ۲۰ میلیون ریال است.

در بخش دیگری از مراسم، مجموعه ۵ کتاب راهنمای تالیف کتابهای استاندارد منتشرشده در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی نیز رونمایی شد.

 


*با تصحیح برخی خطاها در گزارش کتابها (بر اساس فهرست کتابخانه ملی). در مورد جوایز این نکته شایسته است در نظر باشد که اعلام لیست کتابهای برگزیده به تنهایی کافی نیست و ضروری است هر کتاب در چند سطر بخوبی معرفی شود و دلایل برگزیده شدن آن از طرف داوران نیز بیان شود. عنوان کتابهای تقدیرشده نیز به همراه کتابهای برگزیده مناسب است اعلام شود. این مقدار تکاپو که صدها ساعت-نفر کار شده تا به اینجا رسیده بیانیه اعلام جوایزش باید سنجیده تر باشد و اطلاعاتی با ارزش افزوده کافی به همراه داشته باشد.  – راهک

همرسانی کنید:

مطالب وابسته