راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

رویکردهایی به تفسیر قرآن؛ در ادامه کار گلدتسیهر

انتشارات حکمت

رویکردهایی به تاریخ تفسیر قرآن
ویراستار اندرو ریپین
به‌‌کوشش و ویرایش مهرداد عباسی
بزودی در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

مطالعه علمی تاریخ و روش‌های تفسیر قرآن با انتشار اثر ماندگار ایگناتس گلدتسیهر در حدود یک قرن پیش آغاز شد. از زمان انتشار این اثر تا به امروز، محققان غربی کتاب‌ها و مقالات فراوانی در حوزه مطالعات تفسیری و جنبه‌های گوناگون تفسیر قرآن منتشر کرده‌اند.

«رویکردهایی به تاریخ تفسیر قرآن»، که شامل یازده مقاله از یازده محقق سرشناس در حوزه مطالعات اسلامی و قرآنی است، با هدف تکمیل کار گلدتسیهر و عرضه جایگزینی برای آن در دوره ی جدید، در ۱۹۸۸ به چاپ رسید. این کتاب را می‌توان نقطه عطفی مهم در مطالعات تفسیری در غرب تلقی کرد که با نمایاندن برخی مسئله‌های جدید ایده‌ها و انگیزه‌هایی نو در محققان مطالعات قرآنی پدید آورد. ترجمه فارسی این کتاب پژوهشگران و علاقه‌مندان مطالعات اسلامی را با امکانات و ظرفیت‌های پژوهشی حوزه گسترده تفسیر قرآن آشنا خواهد کرد.

اصل انگلیسی «رویکردهایی به تاریخ تفسیر قرآن» حاصل کنفرانسی است که در ۱۹۸۵ میلادی در دانشگاه کلگری کانادا برگزار شد. هر یک از مقاله‌های کتاب، با کاوش در گوشه‌ای از تاریخ طولانی تفسیر قرآن، در پی معرفی و تحلیل جنبه‌ای از اصول و مبانی، روش‌ها و گرایش‌ها، متون و منابع، سؤال‌ها و مسئله‌ها در این حوزه پژوهشی است. در این کتاب، علاوه بر روش‌شناسی برخی تفاسیر قدیم و جدید، چند مقاله نیز به موضوعاتی مهم همچون اعجاز، نسخ و تأویل قرآن اختصاص یافته‌اند.

اندرو ریپین (متولد ۱۹۵۰)، ویراستار نسخه انگلیسی کتاب، در زمان انتشار این مجموعه (۱۹۸۸) دانشیار دانشگاه کلگری بود. در سال‌های اخیر، وی استاد دانشگاه ویکتوریای کانادا و پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات اسماعیلی لندن بوده است. محققان سرشناسی چون جین مک‌اولیف، اسماعیل پوناوالا و عیسی بلاطه هر یک با تألیف مقاله‌ای در حوزه تخصصی خودشان سهمی در تدوین این مجموعه داشته‌اند.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته